mercoledì 22 febbraio 2017

Jim Jarmusch + The Stooges = what else?


da gqitalia.it: 

In Gimme Danger vi capiterà di vedere Iggy seduto su una sedia, in ciabatte, in una stanza che sembra una lavanderia nel retro di un’abitazione. Oppure lo vedrete su un trono, scalzo, con dei teschi affianco. Estremi e facce della stessa medaglia: la naturalezza di essere se stesso, ovunque: «Non voglio essere etichettato come glam o alternativo. Non voglio essere nulla di tutto questo. Non voglio essere un punk. Voglio soltanto… essere».

E in effetti Iggy Pop e gli Stooges non sono stati nulla di tutto questo ma sono stati tutto. Sono stati la fiammella e il germe generatore prima dell’esplosione del punk. Sono arrivati nel momento giusto per «dare una mano a spazzare via gli anni 60».

James Newell Osterberg, così è registrato all’anagrafe, è rilassato, guascone, ammiccante, pronto a raccontarsi a favore di telecamera. Di fronte, più che un intervistatore, c’è un amico: Jim Jarmusch.

Non è la prima volta che l’Iguana appare in un lavoro del regista di Akron: c’è chi lo ricorda in Deadman (1995) con Johnny Depp e chi in dieci minuti di dialogo con Tom Waits in Coffee and Cigarettes (2003), una delle pagine di rock prestate al cinema più surreali possibili.

Gimme Danger è l’esaltazione e il riposizionamento al centro di tutto degli Stooges, dei quali spesso non si parla abbastanza diffusamente.

Jim Jarmusch lo dichiara senza troppi giri di parole: «È la nostra lettera d’amore per quella che probabilmente è la più grande band nella storia del rock’n’roll». Il giusto tributo al gruppo intero – non solo a Iggy.

Spesso si parte dal punk, si citano i Sex Pistol per il fronte inglese e i Ramones per il fronte punk rock americano. I due riferimenti più popolari che monopolizzano qualcosa, che però, senza Iggy Pop e gli Stooges, non sarebbe mai esistito.

Gli Stooges sono stati punk involontari prima del punk. Peraltro Dee Dee, Johnny e Joey Ramone si conobbero a scuola a causa della comune passione per la band di Ann Arbor. Non un caso. Il docu-film, proiettato fuori concorso per la prima volta a Cannes 2016, arriva nelle sale italiane il 21 e il 22 febbraio (distribuito da BIM e Nexo Digital) dopo una fugace apparizione all’ultimo Milano Film Festival.

Iggy Pop è un reduce, ma uno di quei reduci che hanno saputo mettere la testa fuori da eroina e LSD, prima di soffocare lentamente. Quei momenti di lucidità che fanno la differenza: puoi morire a 27 anni, oppure continuare a fare la storia del rock fino a 70 anni e oltre.

Una narrazione fatta di ricordi e aneddoti che tutta la band snocciola, anche se il battitore libero principe di tutto questo è Jim Osterberg, aka Iggy Pop. Dai ricordi dei rumori della fabbrica Ford che tanto lo ammaliavano, fino alla tv e ai programmi preferiti come Howdy Doody: «Uno di miei personaggi preferiti chiedeva a noi spettatori di mandare lettere: non più di 25 parole. Quando ho iniziato a scrivere canzoni ho fatto lo stesso. Non sono mica Bob Dylan blah blah blah».

Ci sono i suoi inizi da batterista, le prove nella roulotte gialla in cui viveva con i suoi genitori e il cambio di ruolo («Ho lasciato la batteria perché ero stanco di vedere solo culi»). E poi la conoscenza con i fratelli Asheton (Ron e Scott) e Dave Alexander. I primi dirompenti concerti di spalla ai fratelli maggiori MC5 dove primordialità sonora, ruvida, dissonante e psichedelica – tanto che prima si chiamarono Psychedelic Stooges – mescolata alla capacità di Iggy Stooge (così si faceva chiamare nel disco d’esordio del 1969, The Stoogees) di estremizzare al massimo lo stare sul palco – ma anche giù dal palco, divenivano punto focale di tutto il mondo Stooges. Tre dischi in soli quattro anni dal 1969 al 1973 che segnarono un solco profondo nel pre e dopo Stooges nella storia del rock fuori dall’ordinarietà, ed è lì che andrebbe fissato un punto di non ritorno e posizionata la pietra miliare di tutto quello che è alternativo al classic rock. Un montaggio serrato di immagini e video recuperati da fan, videomatori e archivi storici, alternate ad animazioni – non eccessive e non troppo intrusive – solo dove se ne sentiva il reale bisogno. C’è anche David Bowie e la parte dell’iniziale della conoscenza dei due e della produzione di Raw Power (1973), ma non il loro trasferimento a Berlino (1976-1978), un periodo di disintossicazione che sarebbe stata legata solo a Iggy Pop ma non gli Stooges. Si riprendono poi le fila e si arriva direttamente alla nuova line-up e alla reunion al Coachella del 2003.

Jim Jarmusch ha il merito di rimettere al centro qualcosa che all’epoca non aveva la consapevolezza di quello che avrebbe potuto influenzare in futuro: dai Sex Pistols, passando per Sonic Youth e i più recenti White Stripes. Gli Stooges erano qualcosa di non ben identificato, più semplicemente chiamato proto-punk.

Gimme Danger è un ottimo compendio per chi ama in maniera viscerale la band, o per chi, semplicemente non ha mai avuto modo di approfondire a dovere un gruppo fondamentale, grazie al quale quello che oggi si ascolta è pur sempre merito loro.

God save the Stooges, o quel che resta.


 




venerdì 17 febbraio 2017

'Lucky Man' - Emerson, Lake & Palmer

He had white horses
And ladies by the score
All dressed in satin
And waiting by the door

 Ooooh, what a lucky man he was
Ooooh, what a lucky man he was

 White lace and feathers
They made up his bed
A gold covered mattress
On which he was led

 Ooooh, what a lucky man he was
Ooooh, what a lucky man he was

 He went to fight wars
For his country and his king
Of his honor and his glory
The people would sing

 Ooooh, what a lucky man he was
Ooooh, what a lucky man he was

 A bullet had found him
 His blood ran as he cried
No money could save him
So he laid down and he died

 Ooooh, what a lucky man he was
Ooooh, what a lucky man he was

martedì 14 febbraio 2017

... 'Cause when the goin' gets tough . . . the tough get goin'

Bluto: What? Over? Did you say "over"? Nothing is over until we decide it is! Was it over when the Germans bombed Pearl Harbor? Hell no!
Otter: Germans?
Boon: Forget it. He's rolling.
Bluto: And it ain't over now. 'Cause when the goin' gets tough . . . the tough get goin'! Who's with me? Let's go! C'mon!


ti amerò fino a martedì (love you till tuesday)

Just look through your window, look who sits outside
Little me is waiting, standing through the night
When you’ll walk through your door I’ll wave my flag and shout
Oh, beautiful baby
My burning desire started on Sunday
Give me your heart and I’ll love you till Tuesday
Da da da dum
Who’s that hiding in the apple tree, clinging to a branch
Don’t be afraid it’s only me, hoping for a little romance
If you lie beneath my shade, I’ll keep you nice and cool
Oh, beautiful baby
I was very lonely till I met you on Sunday
My passion’s never-ending and I’ll love you till Tuesday
Da da da dum
Let the wind blow through your hair, be nice to the big blue sea
Don’t be afraid of the man in the moon, because it’s only me
I shall always watch you until my love runs dry
Oh, beautiful baby
My heart’s a flame, I’ll love you till Tuesday
My head’s in a whirl and I’ll love you till Tuesday
Love, love, love, love you till Tuesday
Da da da dum
Well, I might stretch it till Wednesday


lunedì 13 febbraio 2017

venerdì 10 febbraio 2017

mercoledì 8 febbraio 2017

Gatto Selvaggio!

I Wanna Be Black - Lou Reed (Street Hassle)

I wanna be black, have natural rhythm
shoot twenty foot of jism too
And fuck up the Jews
I wanna be black, I wanna be a panther
have a girlfriend named Samantha
and have a stable of foxy whores
Wow-wow, I wanna be black
Oh, I don’t wanna be a fucked up
middle class college student anymore
I just wanna have a stable of foxy little whores
yeah-yeah, I wanna be black
Oh, I wanna be black
yeah-yeah, I wanna be black
I wanna be black
wanna be like Martin Luther King
and get myself shot in spring
lead a whole generation too
And fucked up the Jews
I wanna be black, I wanna be like Malcolm X
and cast a hex
over President Kennedy’s tomb
And have a big prick too
Oh, I don’t wanna be a fucked up
middle class college student no more
Yeah, I just wanna have a
stable of foxy little whores
Yeah-yeah, I wanna be black
I wanna be black
I wanna be black
I wanna be black



martedì 7 febbraio 2017

葉隠 Hagakure Kikigaki


Siedo al mio tavolo e dichiaro guerra a me stesso...




World Leader Pretend - R.E.M.



I sit at my table and wage war on myself
It seems like it's all...it's all for nothing
I know the barricades,
And I know the mortar in the wall breaks
I recognize the weapons,
I used them well

This is my mistake.
Let me make it good
I raised the wall,
and I will be the one to knock it down

I've a rich understanding of my finest defences
I proclaim that claims are left unstated,
I demand a rematch
I decree a stalemate
I divine my deeper motives
I recognize the weapons
I've practiced them well.
I fitted them myself

It's amazing what devices you can sympathize...empathize
This is my mistake.
Let me make it good
I raised the walls,
and I will be the one to knock it down

Reach out for me and hold me tight.
Hold that memory
Let my machine talk to me.
Let my machine talk to me

This is my world
And I am the world leader pretend
This is my life
And this is my time
I have been given the freedom
To do as I see fit
It's high time I've razed the walls
That I've constructed

It's amazing what devices you can sympathize...emapathize
This is my mistake.
Let me make it good
I raised the walls,
and I will be the one to knock it down

You fill in the mortar You fill in the harmony You fill in the mortar

I raised the walls and I’m the only one I will be the one to knock it down

giovedì 2 febbraio 2017

5/10


martedì 31 gennaio 2017

venerdì 27 gennaio 2017

WE will never forget!


martedì 24 gennaio 2017

Who Can It Be Now?" (men at work)


Who can it be knocking at my door?
Go away, don't come 'round here no more
Can't you see that it's late at night?
I'm very tired and I'm not feeling right
All I wish is to be alone
Stay away, don't you invade my home
Best off if you hang outside
Don't come in, I'll only run and hide...

venerdì 20 gennaio 2017

a r r i v a l


giovedì 12 gennaio 2017

Storie Della Tua Vita


lunedì 9 gennaio 2017

Spiral Starecase (!)

I don't remember what day it was
I didn't notice what time it was ...
 


martedì 27 dicembre 2016

Cinemax!

'Quarry' is the story of Mac Conway, a Marine who returns home to Memphis from Vietnam in 1972 and finds himself shunned by those he loves and demonized by the public. As he struggles to cope with his experiences at war, Conway is drawn into a network of killing and corruption that spans the length of the Mississippi River. The one-hour drama stars Logan Marshall-Green, Jodi Balfour, Peter Mullan, Nikki Amuka-Bird and Damon Herriman. Based on the novels of Max Allan Collins, the show will be directed and executive produced by Greg Yaitanes, along with executive producer Steve Golin. Created and executive produced by Graham Gordy & Michael D. Fuller.

... I had a thing yesterday morning!


giovedì 22 dicembre 2016

Foxy Lady


Time – He’s waiting in the wings...

Tempo — Aspetta dietro le quinte...
 

lunedì 19 dicembre 2016

Future is now!



(photo by dott_catus)

sabato 17 dicembre 2016

... Where the sad-eyed prophet says that no man comes ...

... With your silhouette when the sunlight dims
Into your eyes where the moonlight swims
And your matchbook songs and your gypsy hymns
Who among them would try to impress you?
Sad-eyed lady of the lowlands
Where the sad-eyed prophet says that no man comes
My warehouse eyes, my Arabian drums
Should I leave them by your gate
Or, sad-eyed lady, should I wait? ...

(Sad Eyed Lady Of The Lowlands - Bob Dylan)



lunedì 21 novembre 2016

11/20 - Museum

 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

venerdì 18 novembre 2016

Music For Sólaris


venerdì 4 novembre 2016

December 9, 2016


lunedì 31 ottobre 2016

mercoledì 26 ottobre 2016

Drella


Images (Reed/Cale - Songs For Drella)
 
I think images are worth repeating
images repeated from a painting
Images taken from a painting
from a photo worth re-seeing
I love images worth repeating
project them upon the ceiling
multiply them with silk screening
see them with a different feeling
Images, those images
images, those images
Some say images have no feeling
I think there’s a deeper meaning
Mechanical precision or so it’s seeming
instigates a cooler feeling
I love multiplicity of screenings
things born anew
display new meanings
I think images are worth repeating
and repeating and repeating
Images, oh, images
those images, images
I’m no urban idiot savant
spewing paint without any order
I’m no sphinx no mystery enigma
what I paint is very ordinary
I don’t think I’m old or modern
I don’t think I think I’m thinking
it doesn’t matter what I am thinking
it’s images are worth repeating
And repeating, those images
images
If you’re looking for a deeper meaning
I’m as deep as this high ceiling
If you think technique is meaning
you might find me very simple
You might think the images are boring
cars and cans and chairs and flowers
and you might find me personally boring
Hammer, sickle, Mao Tse Tong
Mao Tse Tong
those images, those images
Images
I think that it bears repeating
the images upon the ceiling
I love images worth repeating
and repeating and repeating
Images, images
those images, those images

lunedì 10 ottobre 2016

sabato 8 ottobre 2016

Word On A Wing

In this age of grand illusion
You walked into my life
out of my dreams
I don’t need another change
Still you forced away
into my scheme of things
You say we’re growing,
growing heart and soul
In this age of grand illusion
You walked into my life
out of my dreams
Sweet name, you’re born once again for me
Sweet name, you’re born once again for me
Oh sweet name, I call you again
You’re born once again for me
Just because I believe don’t mean I don’t think as well
Don’t have to question everything
in heaven or hell
Lord, I kneel and offer you
my word on a wing
And I’m trying hard to fit
among your scheme of things
It’s safer than a strange land
But I still care for myself
And I don’t stand in my own light
Lord, lord, my prayer flies
like a word on a wing
My prayer flies
like a word on a wing
Does my prayer fit in
with your scheme of things?
In this age of grand illusion
You walked into my life
out of my dreams
Sweet name, you’re born once again for me
Just as long as I can see, I’ll never stop this vision flowing
I look twice and you’re still flowing
Just as long as I can walk
I’ll walk beside you, I’m alive in you
Sweet name, you’re born once again for me
And I’m ready to shape the scheme of things
Ooh, ready to shape
the scheme of things



martedì 4 ottobre 2016

quattroottobre

... cum tucte le tue creature ...



venerdì 30 settembre 2016

Ghiaccio-Nove (Cat's Cradle)

'Round and round we spin, with feet of lead and wings of tin.'

(Kurt Vonnegut - Cat's Cradle)


lunedì 19 settembre 2016

November 11, 2016


Tomorrow Never Knows (The Beatles - Revolver - 1966)

Turn off your mind, relax and float down stream
It is not dying, it is not dying
Lay down all thoughts, surrender to the void
It is shining, it is shining
That you may see the meaning of within
It is being, it is being
That love is all and love is everyone
It is knowing, it is knowing
 That ignorance and hate may mourn the dead
It is believing, it is believing
But listen to the color of your dreams
It is not living, it is not living
Or play the game existence to the end
Of the beginning, of the beginning
Of the beginning, of the beginning

venerdì 16 settembre 2016

Cesare Pavese - Il Pesciolino Rosso

"Un piccolo pesce rosso 
s’aggira stanco nel cristallo limpido, 
sospeso a mezz’acqua, 
coi grandi occhi stupiti.
La mia anima ora 
è un abisso dell’oceano
dove tutte le scosse più profonde
tacitamente muoiono.
Nel gran gelido amaro
paiono e passano paurosamente
fosforescenti brividi.
La mia anima è un abisso 
tutto striato di febbri.
L’immensità del buio 
la soffoca di silenzio.
Il pesce rosso ora 
s’agita nel cristallo
e a tratti viene a sbattervi 
coi grandi occhi stupiti”. 

giovedì 8 settembre 2016